rosett bälte

image324
Så här ser rosettbältet ut som jag gjorde igår. Det är lite asymetriskt, jag tyckte visst att det var fint så. Idag är jag inte lika säker, men ok.

Klipp ut en lång remsa, på hela bredden av tyget, ca 10cm bred. Vik på mitten, på längden och sy ihop kanten. Sy som bilden visar på ena änden.
image325

Vänd kalaset rättvänt och pressa. Klipp ut en till bit som ska utgöra den andra pluppen på rostetten, ganska lika som den första änden och sy, vänd och pressa den med. Sy sedan fast den på den långa remsan så att det bildas två rosett pluppar. (detta gjorde jag för att jag tyckte att 112cm var för kort, annars kan man ju bara knyta en rosett med bandet, men jag ville krångla till det lite)
image326

Sy en remsa som bilden visar och vänd och pressa.
image327

Sy fast den på bältet bakom den påsydda pluppen.
image328

Pressa och sy två remsor till. En fästs på baksidan så att man kan knyta fast bältet. En som sys ganska tajt och sen träs på runt rosetten så sömmarna göms.
image329

Äh, hoppas ni förstår. Har planerat att göra ett annat rosettbälte med harlequin mönster, det kommer att vara enklare att göra och säkert bli snyggare också. Men först ska jag flytta till Sundbyberg i helgen. Tänkte nämligen köpa harlequin satin på tygaffärn där.
Kategori:
Kommentera inlägget här: