Lisens gördel

Ända sedan min vän Anna Ehrelmark började använda en frack gördel ungefär vid millenieskiftet har jag tyckt att det varit en helt sjukt snygg accessoar. Har aldrig inhandlat någon själv, varför vet jag inte. Nu har jag i alla fall sytt en åt Lisen. Görsnyggt. image366
Very fresh with lots of lemons.

Gör så här:
image367
Börja med att klippa ut önskad form i vlieseline.

image374
stryk på vlieselinet på baksidan av en tygbit som är lite större.

image369
Ta en tygbit som är ca dubbelt så bred som den förra. Jag vek vecken allt eftersom jag strykte dem, utan att mäta och beräkna, jag ville ha dem lite ojämna. Om du vill kan du ju vara nogrannare, men om du gör som jag är det bra att kolla av bredden då och då så att det stämmer överens med baksidan. Nåla fast alla veck så att de håller sig på plats när du syr.

image370
Nåla fast vecktyget med vlieselinetyget, rätsida mot rätsida och sy runt vlieselinets form, lämna öppet på långsidorna. Klipp bort överflödigt material runt omkring. Vänd ut och in och pressa. Vik samtidigt in fulkanterna på långsidorna.

image371
Sy ett band att knyta med och fäst det på sidorna instoppat i kanten. Sy över bandet och kanten.


image373
klart! knyts bakom med rosett.

image372
Sen är det bara att vänja sig vid det manliga attributet och ta världen med storm.
Kategori:
Kommentera inlägget här: