så sydde jag nyårsväskan




Jag strykte på ett ganska kraftigt mellanlägg på baksidan av tyget. Jag ville att det skulle vara styrsel i väskan, då jag använder den som en typ a kuvertväska. Sedan klippte sydde jag på applikationer av samma sorts tyg i veckad form och snyggade till kanterna med sax.


Fodertyget klippte jag lika brett, men ungefär 6cm längre och sydde på det kant i kant på kortsidorna.

Like so.


När långsidorna ska sys måste man utgå ifrån mitten av båda tygerna och nåla ut åt kanten, de blir tyg över på fodertyget och då får man göra ett veck längst ut på kortsidan, detta veck ska vara där framsidans tyg slutar. (oj, det var svårt att förklara) I mitten lämnar jag ett hål i en av sömmarna för att kunna vända på kalaset, vilket det är dags för.


Då ser det ut så här. Kanten av fodertyget har liksom vikts över framsidans tyg för att få ett snyggt avslut.


Dragkedjan syr jag på kanten precis på den redan existerande sömmen. När dragkedjan är på kan jag bestämma vilken höjd jag vill att den ska sitta på väskan och viker överkanten efter önskemål.


Som band runt handleden flätar jag samman tre band som jag först viker och syr.


Flätan pillar jag in innan jag syr ihop kanterna. Här kan det vara riktigt tjockt att sy, var försiktigt och använd en kraftig nål!


Klart!
Kategori:
Kommentera inlägget här: