laddar inför kylan med en varm mössa


En sammetsmössa med fleecefoder fick det bli inför hösten. Tyget blev över efter tajtsen, och sammeten är så himla fin när den draperas.

Mönstret ser ut som ett moln som man ritade dem på dagis, här utklippt i fleecefodertyget. Det gjorde jag ca 5 cm kortare än yttertyget.

Detaljbild på hur man syr ihop bullarna. jag började nedifrån och när jag kom till toppen fick jag byta till hälften av toppen på nästa bulle, så att det blir en hel ihopsittande stor bulle till slut, eller vi  kan ju kalla det mössa. Sen sydde jag ihop fodret på samma sätt men lämnade ett litet hål för att komma igenom då man ska vända allt rättvänt. Så sydde jag ihop båda mössorna räta mot räta i nederkant och så vände jag på kalaset och vad hittar vi väl då, ja vad hittar vi då?

En mössa! Sen provade jag, blev nöjd och så nålade jag där jag ville drapera för att fästa med några stygn för hand, genom alla veck.

Dags att välja knappar, det roligaste.

Det fick bli de här, som jag sydde på för hand samtidigt som jag fäste några veck i fodret också.

Nu kan det börja snöa, jag är redo!


Kategori:
Evasleva:

Du är otroligt lik Gunilla på översta bilden!!

linda:

alltså du är ju sååå söt(du kanske inte ser det som en komplimang, men det är det).

jag har följt din blogg ett tag och än fast jag vet att du inte lägger in så ofta så går jag in flera gånger i veckan.

Du gör såå fina grejer!

Tanja:

En sådan här blir det snart, fast jag tänkte göra en vändbar med sammet på ena sidan, och ett stelare bomullstyg på andra, med massa kul knappar och en liten kepsskärm. Kanske inte varm, men förhoppningsvis söt. Tack för inspirationen, är inne allt som oftast.

mvh Tanja

http://braziljack.blogg.se

kajsa:

Men huuuuuuur fin?!

Eftersom alla nyanser av petroleumblått och turkost är mina favoriter i alla världens färgskala så kan jag ju inte annat än spinna av lycka när jag ser din skapelse.

Kommentera inlägget här: