lille mössan


Jag har så dåligt hår nu för tiden, är mellan frisyrer och vet inte vart det barkar än. Så jag tänkte att jag räddar det med en liten mössa, en man kan ha hela dagen, inomhus. På väg från NY satt jag bakom tre judiska kvinnor med likadana hattar. De var mycket tjusiga och hade en inspirerande konstruktion som jag härmade lite.

Det är liksom veck som ligger i en ring runt toppen.

Så här gjorde jag:

En rektangel lika lång som omkretsen runt huvudet,


sydde jag ihop kortsidorna på, räta mot räta, och markerade med nålar i åtta delar.


Jag trädde på mössan på en upp och nervänd skål, sen tog jag ett stygn vid varje nål runt hela mössan och drog ihop. Då skapades åtta veck som jag sedan la medsols i en ring. Vecken fäste jag genom att sy runt några gånger. På toppen fäste jag sedan en stor knapp för att dölja lite av stygnen. Nederkanten behöver inte fållas då den krossade sammeten (från Tygverket) rullar sig av sig själv. Klart!
Kategori:
Kommentera inlägget här: