världens enklaste neccessär

Ok, dags för lite pyssel igen. Det var ju det som var meningen med den här bloggen egentligen. Det blir bara så lite tid över till pyssel nu för tiden. Den här neccessären är dock sjuukt lätt att göra, det tog mig bara 20 minuter inklusive att rigga symaskin och material. Jag har sytt den i genomskinligt material, det är bra nu när säkerhetskontrollerna på flyg begär att man har det. Med denna neccessär slipper man plocka över allt till plastpåsar och sen tillbaks igen, smart! Många moment liknar plånbokens , så kolla in den om det är något du inte förstår.

image103
Först la jag upp dragkedjan och den största flarran jag ville ha i neccesären, så jag kunde måtta vilken storlek jag skulle klippa. Klipp ca en och en halv centimeter utanför stoppen på dragkedjan på båda sidorna. och så dubbelt lång som flaskan är.


image104
Vik en halvcentimeters fåll på ena kortsidan och sy fast dragkedjan, använd gärna en dragkedjepressarfot.



image105
Vik upp en fåll på andra kortsidan men jämför med första innan du syr fast dragkedjan, så att det blir lika, sen är det bara att sy fast den med.


image106
Sy ihop sidorna från avigsidan som bilden visar. Börja sömmen ca en halv centimeter från dragkedjans stopp, syr man närmare blir det lätt att dragkedjan buktar.


image107
Vik nu en botten (tänk som en mjölkkartong) och sy en rak söm över fliken.


image108
Vik upp den andra sidan mot den du just sytt och märk ut var sömmen går, så att det blir lika, annars blir hela skiten skev och ful. Bubu! Sen syr du sömmen. Vänd  hela neccessären och pilla ut hörnen.


image109
Sy en söm tvärsöver ändarna på dragkedjan, så att de sitter på plats. Nu är den klar!


image110
Fyll den och res någon stans.
Kategori:
Kommentera inlägget här: