kuddar

Jag har gjort kuddfodral till några vänner. Så jag tänkte att jag lika gärna kunde visa hur jag gjorde. De har valt superfina tyger från Tygverket.

Denna kudde har en rosa rand i mitten av ett lilla Anna och långa farbrorn tyg och en rosa baksida. Jag klipper tygbitar samma storlek som kudden är, alltså utan sömsmån för en tajt och bra passform. Jag börjar med att sy ihop randen och sicksacka. Sedan sicksackar jag ena sidan på fram och baksida.


Jag syr ihop fram och baksidan, rätsida mot rätsida. Jag syr bara in ca 7cm från kanten, på båda sidorna, som bilden visar.


Från en bit innan slutet på sömmen syr jag fast dragkedjan på både fra och baksidan.


I båda ändarna av dragkedjan syr jag några stygn från rätsidan för att säkra.


Rätsida mot rätsida syr jag ihop bak och fram sidan, genom att sy runt de tre resterande sidorna. Jag sicksackar runt, sedan är det bara att vända på kalaset , peta ut hörnen och fodralet är klart.




För att få en mer lyxig och arbetad look kan man kanta fodralet med keder.

Jag klipper en lååång remsa ca 5cm bred och placerar kedern i mitten av den.


Vik tyget runt kedern och sy fast den med dragkedjepressarfot på kanten av framsidan. Jag börjar en bit i på remsan, för att kunna fästa ihop båda ändarna när jag kommit runt.


I hörnen får man ta det med ro och dra lite i remsan så att det inte blir några veck.


När jag kommit runt nästan hela biten får jag avbryta sömmen för att sy ihop remsorna.


Sedan fortsätter jag med sömmen jag fick avbryta.


I hörnen klipper jag några snitt för att de ska runda sig lättare.


Jag syr jag fast en dragkedja på samma sätt som den första kudden och syr ihop baksidan med framsidan, runt hela fodralet, jag syr precis innanför sömmen som kedern sytts fast med. När jag sicksackat runt allt, är fodralet klart!




Nice!
Evasleva:

Supersnygga!

Imponerande att göra en sån där kant, vad den nu hette, själv och inte köpa sån färdig som finns. me like!

kajsa:

ja, det fiffiga med att göra den själv är att då kan man använda ett tyg som från de andra kuddarna! det blir fint det.

hanna:

åh tack för att du lagt upp hur du sydde kedern! höll på att bli galen på alla luddiga beskrivningar på nätet:D

snygga kuddar!

Kommentera inlägget här: