Klänning

Vi har fått in världens vackraste tyg på Tygverket, det ser ut så här:

Transparent svart siden med sammets mönster.

För att göra en klänning utgick jag från tygets mönster och klippte ut ett hål för huvudet. Hade jag varit lat, eller haft bråttom hade jag kunnat sätta ett skärp i midjan och varit klar, men nu ska jag på bröllop på lördag och tänker att jag vill vara lite finare. Så jag nålade utefter kroppen, samtidigt som jag utgick från mönstret hela tiden, på bilden ovan ser man en naturlig linje där ärmen passar bäst.

Därefter klippte jag ena sidan,

Vek i mitten och klippte andra sidan utefter den första sidans linje, så att klänningen blir symmetrisk.

Sedan vek jag på längden och klippte baksidans linjer efter framsidans, när allt var klippt kunde jag sy ihop sidorna och kasta kanterna. Efter det var det bara att fålla nederkanten och ärmarna. Halsringningen vill jag inte ha någon söm på, så den limmar jag med frey check.

Snyggt och enkelt.

 

Anonym:

Hallå hallå,

skulle bara säga att du har fått en såndär kreativbloggaward av mig(här: http://braziljack.blogg.se/2010/february/kreativblogg-award.html).

Så du måste kanske skicka vidare alltså. Fortsätt vara cool.

MVH

Tanja

Evasleva:

Supersnygg!

Jag vet inte vad jag ska ha på mig på bröllopet :( Amningsvänliga klänningar är inte så vanliga.. Jag har beställt en klänning som inte kommit än. Hoppashoppas att den kommer idag!

Kommentera inlägget här: