den lilla rosen

Jag gjorde en ros till Emelie i fredags som förra inlägget visar. Det blev även en liten ros till mig själv som mobilsmycke. Märkte att Emma hade samma telefon som jag och hon hade så snyggt bling att jag blev avundsjuk. Det var dock lätt ordnat och nu har min telefon inget mindervärdeskomplex mer.


Jag visar hur jag gjorde Emelies ros:

Hela rosen är sydd för hand i en härlig midnattsblå sammet (min nya favvofärg). Jag tog en avlång remsa och vek den på mitten, på längden och vek även upp en liten fåll i ena nederkanten, för att slippa franskanten. Sedan var det bara att rulla tyget runt sig själv samtidigt som jag veckade lite och sydde fast det med stygn eftersom.



Efter ett tag behövs en bredare remsa då de yttersta "bladen" bör vara längre än de i mitten. Jag använde tre olika bredder för att få till det. Men principen är densamma hela vägen. Det gäller bara att gömma ytterkanterna på ett snyggt sätt. Lite pilligt var det och sen när jag var klar behövdes några extra stygn här och var för att dölja skavanker som uppkommit. Det är trevligt att sy för hand, jag kunde sitta på förfesten/middagen och pyssla i goda vänners lag. Det behövs inte mer för att göra min lycka! En väldigt billig accessoar blev det också, då jag bara använde ca 10 cm tyg och en halvmeter elastiskt band, från Tygverket såklart.

Kategori:
Kommentera inlägget här: