rosetten


I morse fick jag ett ryck och hoppade ur sängen och sydde denna snygga accessoar innan jobbet.


Av en tjock filtbit klippte jag en rosettform genom att först vika den på mitten och sen klippa båda sidorna från mitten utåt kanten.


sen vikte jag ett snyggt tyg på mitten och klippte ut med lite sömsmån jämfört med rosettformen.


vikte in en fåll på kortsidan och vikte tyget runt rosetten med rätsidan inåt för att måtta.


Sedan smög jag ur rosetten och sydde fast ett band högst upp i kanten, med sicksack flera gånger så att det sitter som berget.

Och likadant på andra sidan.


Efter det la jag den ovanpå kalaset istället för att kolla att allt stämde med måtten.


Så var det dags att sy. Jag petade in bandet inne mellan tyget med rosetten åt sidan och sydde med raksöm över, backade lite där bandet satt så att det ska hålla.


Sydde andra sidan och såg till att snöret inte var i vägen.


Nu var det dags att vända ut och in på det hela genom hålet i bak.


Så sydde jag ihop hålet rakt över ba.


Men en synål drog jag en tråd med jämna mellanrum bredvid sömmen.


Jag drog åt hårt så att det blev fina veck och fäste tråden.


Ett band att gömma stygnen med behövs och det sydde jag enkelt så här för att sedan vända ut och in och lägga sömmen mitt bak.


Bandet drog jag över mitten på rosetten och pillade in ena änden i den andra och sydde ihop.


Klart! Jag fortsätter att vara festlig!
Kategori:
Kommentera inlägget här: