sy en liten kalasväska

image284
Den här lilla partyslungan avslutade jag alldeles nyss. Jag ska förklara hur jag gjorde, så kan du också sy en.

image288
så här ser mönsterdelarna ut. Om du vill sy exakt den här väskan eller inte orkar göra egna delar kan dessa köpas för en femtiolapp. Skriv din mailadress i kommenatrer så kan jag fixa det. Börja med att klippa ut mönstret i tyget, utan sömsmån! Det behövs två av varje del, locket är enklast ifall man börjar med bara en del. Använd ett tyg som inte fransar sig, då detta är en rawedge konstruktion. Jag använde pvc lack.

image285
Applikationen har jag gjort själv. Det tog jättelång tid då varje paljett ska sys för hand. Hur jag gjorde förklarar jag senare, har använt en metod jag lärde mig på "beads and beading" kursen i London. Du behöver förstås inte använda en applikation, men det blir lite lyxigare. Paljettapplikationer finns att köpa i de flesta sybehörsbutiker, men de kan ofta vara ganska dyra.

image286
Jag vek bak fållen runt om och tejpade med dubbelhöftande tejp. Det är lättare än att nåla när man syr i lack.

image287
Sätt fast den tejpade applikationen på framstycket och sy runt kanten. Det är enklast att komma åt om man använder en dragkedjepressarfot.

image289
Sy ihop sidodelarna med rätsidan mot varandra. Sy på insidan av "u:et" som bilden visar.

image290
Det är lättast ifall man börjar med att klippa ut endast en av lockdelarna. Tejpa denna ovanpå en bit tyg.image291
Sy runt med ca 3mm sömsmån till kanten. image292
Och klipp sedan av längs kanten.

image293
Sy på det ihopsydda "u:et" på framsidan, fånga bara en av kanterna i sömmen, håll bort den andra kanten nogrant, som bilden visar.

image294
Fäst locket på baksidan med dubbelhäftande tejp och sy fast. Var noga med att inte börja sommen förrän ca 1,5cm från ytterkanten.

image295
För att du ska kunna komma åt att sy baksidan på "u:et", var försiktig så att du bara fångar ena kanten även här.

image296
Slå i öljetter på baksidan och trä i ett vackert snöre, knyt en knut på insidan.

image297
Sy knapp och knapphål alternativt slå i en tryckknapp.

Klart!!!
Kategori:
Kommentera inlägget här: