tajts



Jag tog ett par skräpiga gamla tajts och klippte upp dem innanför sömmen och använde dem som mönster. Eftersom de gamla var lite stora veckade jag dem lite i mitten. Sedan var det bara att sy ihop, jag använde en overlock söm hela vägen, först fram och bak sömmarna och sedan ben och gren sömmen. Då var de ju i stort sett klara, jag provade dem för att se om jag behövde sy in ngt, men de satt som en smäck, nästan lite väl smäckigt faktiskt då tyget inte är så värst elastiskt. Sen klippte jag till en bit resår att ha i midjan, sydde ihop det och vek över en fåll i midjan av tajtsen och sydde ner den med resåret i. Nere på benet fållade jag en enkel fåll och sydde upp. Sen sydde jag ett par till Jack också av bara farten. Det blev över tyg och det gick så snabbt.

När man syr i trikå så behöver man inte nojja så mycket över passformen, det brukar liksom lösa sig ändå, skönt. Tyvärr var detta tyg inte så elastiskt och jag ska välja ett annat nästa gång jag syr tajts. Men det kostade bara 59kr/m!! på Tygverket och dess nyrave-mönster gick bara inte att motstå. Hmmm krossad svart sammet skulle kanske vara något, jag har känt en längtan efter att bli en hårdrocksman på sistone.
Anonym:

Kajsen!

Vad fina de är! Får man beställa i lite mer elastiskt tyg? Egentligen vill jag ha i harlequinmönstret eller vafan det heter men det är ju inte elastiskt at all.

Återkommer,

puzzzzzzz

Evasleva:

Vad fina NI är!

Kommentera inlägget här: