väskan liselott


Snodde ihop väskan som jag döpte till Liselott efter jobbet i fredags. Ibland måste jag ta mig tid till att pyssla, stanna kvar på jobbet utan att jobba, fast att det finns massvis att göra. Allt jag behöver finns där inom räckhåll så det går snabbt att göra saker där! Den här väskan har en smart lösning på axelbandet som jag snott från en vintage väska. Med tre tryckknappars hjälp går det enkelt att byta från lång till kort längd och kan då bära väskan på höften eller ryggen.


Jag började med att göra ett mönster, faktiskt, eftersom jag antagligen vill göra den här väskan igen. Jag klippte ut delarna och overlockade överkanten där dragkedjan ska sitta och pressade ner en fåll. Sedan nålade jag två veck på varje del, symmetriskt.


Dragkedjan sydde jag på ovanifrån.


Jag lade ihop delarna med rätsidan in och sydde runt.



En sådan här bit (ca 5cm lång) trodde jag skulle bli bra att fästa öljetten i. Det funkade, men blev inte så snyggt. Ska jobba fram något annat till nästa gång. Jag klippte i alla fall fyra stycken likadana och la i hop dem två och två och sydde runt, men lämnade botten öppen.


Sedan vände jag ut och in på biten, vek in en fåll i botten och stack in ändarna på väskan, som jag också vänt, där dragkedjan slutar och sydde fast.


Öljettmaskinen på jobbet kom väl till pass nu. Men som synes så blev själva biten den sitter på ganska ful, ska nog prova  en cirkel i läder nästa gång. Med öljetten kan man antingen knäppa axelbandet som ovan.....
 
....eller dra bandet genom öljetten och över till andra sidan.....

...och knäppa fast det på knappen där. Smart va! Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran på den idén, men den är för bra för att inte kopieras.
Kategori:
caroline:

OOO! Fin! Jag vill ha Liselott, hon är som den som borde vara min. Tjing för att köpa Liselott om hon vill bjuda ut sig!

Kommentera inlägget här: