kalender

I mitt pysselrum i Belgien har jag en industrisymaskin, med den kan man sy i läder! Tyvärr är det en flatbed och inte en armmachine, som jag behöver till att sy väskor. Men platta väskor kanske man kan sy... ska fundera vidare på det över jul och nyår som vi firar i Belgien.
image205
Senast jag var där slängde jag ihop det här fodralet till min kalender. Jag har använt sloganen förr på kalendrar och almanackor och tycker det är den bästa.

Jag klippte ut ett stycke läder som var aningens större än kalendern uppslagen. Sedan rundade jag till kanterna. På läder kan man lätt markera med en bonefolder, så blir det lätt att se var man ska sy. Det kan vara lite trixigt att sy text, övning ger färdighet. Det går ju att använda en annan applikation om man känner sig osäker. image206
Tyget på insidan kommer från en gammal städrock så den hade redan en fåll som jag använde. Jag klippte två lika stora bitar, med lite sömsmån på ytterkanterna. Sedan pressade jag in kanterna på ytterkanterna med strykjärn. Man kan inte nåla på läder, istället använder jag dubbelhäftande tejp eller lim, men lim kan göra fula märken på tyget, så här passar tejp bättre. Jag sydde från lädersidan, eftersom det var framsidan som behövde bli snyggast. Sen var det bara att sticka i kalendern och börja planera det nya livet.
Kategori:
Evasleva:

Snyggt!
Har ni redan åkt? Eller kommer du till uppsala först så du kan få er julklapp?

Kommentera inlägget här: